sobota, 21 grudnia 2013

5 moich sposobów na dobre zdjęcie

Witam! :) Obiecałam jeszcze wrócić wieczorem, więc jestem. Raczej jak na coś fajnego wpadnę, to nie lubię się tym dzielić, hah! Jednak..z okazji zbliżających się Świąt ocieplę nieco swe zimne serce i zaprezentuje Wam moje sposoby na dobre zdjęcie :DDD Oczywiście.. żeby nie było - ja nie mam się za dobrego amatora-fotografa, do dobrego mi bardzo dużo brakuje, choć nie powiem, że nie widzę postępu jakiego dokonałam na przełomie całej mojej blogowej działalności. Widzę, jak najbardziej i dalej się uczę. 
MOŻE LUSTRO JAKO TŁO? 
Na pewno macie w domu małe lusterko. Nie takie małe właściwie. Formatu klasycznego zeszytu, to bodajże A5. Dobrze aby było płaskie. Ułóż je na balkonie lub przy oknie. Postaw na nim dany przedmiot, wiadomo - mały, typu cień do oczu. Gotowe, możesz pstrykać. Efekt jest świetny. A to tylko zwykłe lusterko.. 

NIE BÓJ SIĘ OSTROŚCI
Wyczuj ten moment "przegięcia", ale zanim do niego nie dojdziesz, baw się ostrością maksymalnie. Jeśli tło zacznie być ziarniste, to oznaka, że już przedobrzyłeś. Wiedz jednak, że często nawet te zdjęcia wykonane w dobrych warunkach warto odrobinę wyostrzyć. Używam do tego programu PhotoScape, funkcja -WYOSTRZ i od 1 do 13 sobie zaznaczasz. Dla mnie max to 3, minimum 2. 

ROZJAŚNIJ
Moim zdaniem każde zdjęcie potrzebuje odrobiny rozjaśnienia. Zawsze wygląda lepiej ciut jaśniejsze. Do tego używam programu Picasa 3. Jak się pewnie domyślacie - umiar jest istotny :)

ZAPISUJ W PNG
Jedna z Was poleciła mi ten sposób na lepszą jakość zdjęć. Niby każdy powinien o tym wiedzieć, ale myślę, że nie ja jedna nie wiedziałam. Posłuchałam, tak zrobiłam i widzę różnicę. Zdjęcia w png. dłużej się ładują ale Blogger ich nie zniekształca, nie tracą na swojej jakości. Są po prostu lepsze. 

KONTRAST I GŁĘBIA KOLORU 
Te dwie opcje znajdziecie w programie PhotoScape. Jest on bezpłatny, a bardzo przydatny. Głębie i kontrast warto wzmocnić, gdy nasze zdjęcie nie oddaje tak jak powinno kolorów, jest odrobinę za jasne, zbyt wyblakłe. Lekkie podrasowanie powinno wyraźnie pomóc :)

dodatkowo
- pomysłowość - warto kombinować ciągle z nowym tłem. Fajnie sprawdzają się w tym ozdobne serwetki, drewniane deski, skóra, futerko, szale, grube swetry. 
- nasz punkt - ujęcia z różnych perspektyw są istotne, jedne wyglądają lepiej, inne gorzej
-zawsze pamiętajmy o świetle dzienny, a lampę błyskową traktujemy jako ostateczność. Światło dzienne niestety w porze zimowej nam nie sprzyja, możemy się nim cieszyć do max godziny 14-15
- nie przesadzaj z opcją " punktowa nieostrość", fajna sprawa, ale może się w końcu znudzić :) 

A jakie są Wasze sposoby? Podzielicie się? :) 

15 komentarzy:

  1. u mnie za tło służyło dużo rzeczy, koszyk z poduszką, widok na ocean, zwykła biała zasłonka ustawiona pod światło... domyśliłam się że to lustro służyło ci za tło ale nie wpadłam na to wcześniej żeby tak wykombinować zanim nie trafiłąm na twojego bloga ;p też nie lubie dzielić się fajnymi pomysłami haha :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Papier prezentowy jako tło ;) nic więcej nie dodam, zapomniałam jak się robi zdjęcia haha czekam na powrót mojego przyjaciela i znów zaczniemy działać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam czytac takie posty - cały czas pracuje nad swoimi fotkami i ciągle uważam, że są słabe... kombinuję z tłem, że światłem ale nigdy ich nie obrabiam - nie chce mi się po prostu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również kombinuję w PhotoScape. Ostatnio jako tło używam ekranu laptopa na którym wyświetlam różne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  5. fajnie, lubię poradniki co do zdjęć :)
    Też używam photoscape, ostrość, rozjaśnienie, pogłębienie, kontrastu zwykle nie używam.
    No i nie wiedziałam o zapisywaniu zdjęć w .png, to znaczy polecono mi, żebym zapisała nagłówek w .png i efekt jest cudny, także zdjęcia też zacznę :)

    Największy problem mam teraz ze światłem, bo nawet rano jest buro i światło do niczego. Muszę popracować nad dobrym ułożeniem w stosunku do okna i tłem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Warto również zmniejszać rozdzielczość zdjęć na taką, która na blogu wyświetlać się będzie najlepiej, bez żadnego wyjeżdżania poza ramki - zwłaszcza jak dodając zdjęcie zaznaczymy "oryginalny rozmiar".

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny post, super przydatne informacje :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Super pomysł. Szkoda tylko ze wracam do domu o 18 i wtedy jest już ciemno jak ... same wiecie jak jest. Musze coś pomyśleć żeby w domu dobre zdjęcia robić :)

    OdpowiedzUsuń
  9. świetne pomysły!
    muszę poszukać jakiegoś fajnego tła dla siebie ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. bardzo przyda mi sie ten post, dziękuje

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawy pomysł na pewno wypróbuje <3 <3
    Dzięki i wesołych świąt :*
    muszesandmuszes.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny pomysł z tym lusterkiem, również uważam, że praktycznie każde zdjęcie potrzebuje odrobiny rozjaśnienia, z kontrastem trzeba uważać bo można przedobrzyć, ale ogólnie dobrze jest popróbować. Mi aparat często przekłamuje kolory i w tym przypadku zwykle z pomocą idzie Photoshop lub Picasa :)

    OdpowiedzUsuń
  13. świetny pomysł z lusterkiem :) muszę spróbować
    sama dopiero się uczę i już widzę ogromny przeskok od pierwszych zdjęć do obecnych, choć do ideału im wiele brakuje :) ale wszystko przede mną
    osobiście lubię tła w paski (zwłaszcza ostatnio) i tła max. w trzech kolorach w różne wzorki, lekko rozmyte ze skupieniem ostrości na fotografowanym obiekcie :) niedawno wróciłam do lustrzanki, więc i ogrom nauki przede mną
    jedynie ze światłem muszę dużo kombinować i doświetlać lampkami, ponieważ mam mieszkanie od północnego-wschodu, więc światło tylko z rana i to przez max. 2 godzinki
    bardzo podobają mi się też zdjęcia na futerkach :)

    OdpowiedzUsuń